De pensioenlijn moet beter bereikbaar zijn

Door Jan Spooren op 7 mei 2018, over deze onderwerpen: Pensioenen, Ambtenaren
Oudere vrouw aan de telefoon

De pensioendienst is onvoldoende bereikbaar voor de (toekomstige) gepensioneerden. Dat blijkt uit het jaarverslag van de ombudsman Pensioenen. De gepensioneerde moeten te lang wachten alvorens ze iemand aan de lijn krijgen. Bovendien is de dienst vaak onbereikbaar vanuit het buitenland. Kamerlid Jan Spooren wil dat er gauw werk wordt gemaakt van een betere bereikbaarheid. “Deze regering maakt eindelijk werk van de broodnodige hervormingen in de pensioenen, maar hierdoor zitten natuurlijk veel mensen met vragen. Om het draagvlak bij de bevolking voor de hervorming te behouden, is het noodzakelijk dat de burger goed geïnformeerd wordt.”

Moeilijk bereikbaar vanuit buitenland

Bellen vanuit het buitenland naar de pensioendienst is soms niet mogelijk en altijd duur. Sommige gepensioneerden moeten een euro per minuut betalen. Bij anderen blokkeren de buitenlandse telefoonoperatoren de Belgische pensioenlijn. Dat komt omdat de Belgische pensioendiensten een 078-nummer hebben in plaats van een geografisch 02-nummer. “Voor ons is het evident dat de pensioendienst zo snel mogelijk overschakelt naar een geografisch nummer” zegt Jan Spooren.

Lange wachttijden

Daarnaast zijn de wachttijden bij de pensioenlijn te lang. Liefst veertig procent van de Vlaamse bellers hangt op voordat ze iemand aan de lijn hebben. Volgens Kamerlid Spooren zijn de moeilijkheden bij de pensioenlijn het gevolg van haar populariteit. Tot slot steunt Kamerlid Spooren de suggestie van de ombudsman om het attest voor sociale tarieven bij de Inkomensgarantie voor Ouderen automatisch en sneller door te sturen.” Ook deze keer blijkt het jaarverslag van de ombudsdienst pensioenen een nuttig instrument om de werking van onze pensioendiensten te verbeteren”, besluit Jan Spooren.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is